Oddział spółki limited w Polsce

(For English click here)

Polska Ustawa z dnia 2.7.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, gwarantuje możliwość otwierania oddziałów spółek zagranicznych w Polsce.
Najważniejsze zasady:

1. Przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego;

2. Przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział jest obowiązany ustanowić osobę upoważnioną w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego;

3. Aby otworzyć oddział spółki limited w Polsce, należy dokonać wpisu oddziału do Krajowego Rejestru Sądowego. Zgłoszenie oddziału przedsiębiorcy zagranicznego następuje na formularzu wniosku rejestrowego KRS W10 (zobacz formularz). Do formularza W10 należy dołączyć odpowiednie załączniki;

4. Przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył oddział, jest obowiązany używać do oznaczenia oddziału oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego wraz z przetłumaczoną na język polski nazwą formy prawnej przedsiębiorcy oraz dodaniem wyrazów „oddział w Polsce”;

5. Dla oddziału należy prowadzić oddzielną rachunkowość w języku polskim zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Warto wiedzieć, że oddział jest wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie częścią działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę zagranicznego poza jego siedzibą. Dlatego oddział nie posiada ani zdolności prawnej, ani zdolności do czynności prawnych. Wszelkie prawa i obowiązki nabywane w związku z prowadzoną w ramach oddziału działalnością gospodarczą stają się prawami i obowiązkami przedsiębiorcy zagranicznego. Konsekwencją braku osobowości prawnej jest brak odpowiedzialności oddziału za prowadzoną przez niego działalność. Pełną odpowiedzialność za jego działalność ponosi przedsiębiorca zagraniczny a w przypadku spółki limited, jej Zarząd (w odróżnieniu od Zarządu spółki z o.o. w Polsce) nigdy nie ponosi odpowiedzialności majątkowej za zobowiązania spółki.

Czas oczekiwania na decyzję sądu w Polsce o rejestracji oddziału wynosi 7 – 60 dni.

W przypadku oddziału nie jest niestety możliwe korzystanie z przywilejów spółki polskiej np. uczestniczenie w programach pomocowych, pozyskiwaniu dotacji z UE itp. Istnieją także ograniczenia w uczestnictwie w przetargach publicznych.

Jeżeli otwierasz zagraniczny oddział spółki limited musisz zgłosić ten fakt do Companies House. Możesz to zrobić na tym druku.

Dochód z oddziału zagranicznego należy wykazać oraz opodatkować w rozliczeniu podatkowym spółki w UK. Zapłacony podatek w Polsce będzie odliczony od ewentualnego podatku w Anglii natomiast ewentualna strata z oddziału w Polsce obniży dochód w spółce w UK.

Marek Niedźwiedź   (kliknij i polub mnie na facebook’u)
Umów się na płatną Konsultację

12 Comments

  1. Maciej

    A czy spółka Ltd może być 10% udziałowcem w pełnoprawnej spółce z o.o.?
    Jeśli tak, to trochę nie dostrzegam zalet oddziału względem takiej spółki.

  2. admin

    Tak, spolka limited moze byc udzialowcem w polskiej spolce z o.o.
    A zalety? To zalezy od tego co ltd chce robic w Polsce. Zalety np. oddzialu to brak Zarzadu i co za tym idzie odpowiedzialnosci Zarzadu.
    Sa tez inne mozliwosci ksiegowe miedzy ltd i oddzialem, ktorych nie ma miedzy ltd i spolka corka.

  3. Radoslaw

    Witam, serdecznie. Rozumiem, ze oddzial w polsce nie moze zatrudnic pracownika na staz, badz ubiegac sie o dofinansowanie z PEFRON-u?

  4. Seweryn

    „1. Przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego;”

    – Czy chodzi o to co jest wpisane w brytyjskim odpowiedniku PKD?

    „5. Dla oddziału należy prowadzić oddzielną rachunkowość w języku polskim zgodnie z przepisami o rachunkowości.”

    – Czy chodzi o prowadzenie pełnej księgowości takiej jak dla polskiej sp. z o.o. i obowiązek kasy fiskalnej? Czy to znaczy, że są prowadzone 2 księgowości? Oddzielnie dla spółki i oddzielnie dla oddziału? Czy oddział musi posiadać odrębne konto bankowe czyli nie mogą się mieszać przychody dla spółki z przychodami oddziału?

  5. Antoni

    Do jakiej firmy najlepiej sie zglosic w celu prowadzenia ksiegowosci oddzialu w Polsce?

  6. Pola

    a ja mam pytanie, czy księgowość w takim razie dla oddziału w Polsce jest pełna, tak jak dla sp zoo? Czy też nie.
    Chodzi mi ogólnie o koszta z tym związane.

  7. Marek Niedzwiedz

    Tak, Oddział w Polsce musi prowadzić pełną księgowość na zasadach polskich. Bilans oraz rachunek zysków i strat przenosimy wtedy do rozliczenia w UK ale odliczamy ewentualny podatek zapłacony juz w Polsce.

  8. Tomasz

    Na stronach internetowych znalazłem informacje ze jedna firma z UK, może otworzyć kilka oddziałów w Polsce. Z innych źródeł, posiadam informacje ze tylko jeden. Czy jednak w przypadku jeżeli chcemy prowadzić dwie niezależne działalności ( 2 rożne obszary działania), można będzie to jakoś rozdzielić, aby te dwie działalności, funkcjonowały oddzielnie jako oddziały i posiadały rożne osoby reprezentujące ?

  9. Aurelia

    Czy rachunek zyskow i strat oddzialu polskiego powinien zostac sporzadzony wg MSR dla potrzeb uwzglednienia wyniku podczas rozliczenia w UK? Zastanawiam sie rowniez czy wyposazenie biura (krzesla, biurko) oddzialu polskiego, ktore zostalo zaklasyfikowane jako koszt zgodnie z zasadami ustawy o rach.(cena biurka ponizej 3,50zl) powinno zostac zaklasyfikowane jako fixed assets (furniture) na balance sheet w UK sprawozdaniu?

  10. Marek Niedzwiedz

    Oddział spółki limited w Polsce można w uproszczeniu porównać do oddziału w innym mieście UK. Zatem spółka limited może otworzyć dowolną ilość oddziałów w Polsce a każdy z nich będzie wpisany do KRS zgodnego z siedzibą Oddziału oraz będzie posiadał swojego Przedstawiciela. Oczywiście należy pamiętać, że Oddział musi prowadzić działalność tożsamą z działalnościa w UK.

  11. Marek Niedzwiedz

    Rachunek zysków i strat oraz Bilans oddziału polskiego powinien być sporządzony zgodnie z zasadami pełnej księgowości przede wszystkim polskimi. Bo oddział najpierw musi rozliczyć CIT w Polsce. Rozumiem, ze zasady prowadzenia pełnej księgowości w Polsce to zawsze zasady MSR (czyli ‚International Accounting Standards’) czyli zasady, które obowiązują również w UK.
    Niestety niektóre rzeczy będą się różnić, jak chociażby – wynik bilansowy vs wynik podatkowy, amortyzacja i kilka innych rzeczy. Nigdzie nie znalazłem spisanych zasad jak to wykazać potem w UK ale mam swoje przemyślenia i rozwiązania do tego tematu. Ciężko to będzie opisać dlatego pozwolę sobie zaprosić na płatne konsultacje tutaj: http://www.MarekNiedzwiedz.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top